ВИП имоти
Наръчник на наемателя
Ако вече сте взели решение да вземете имот под наем, задължително е да отговорите на следните най-важни въпроси: коя е най-важната за Вас характеристика на имота, с кои критерии сте склонни да направите компромис, какъв е срокът, за който желаете да наемете имота.
Обикновено се наемат няколко вида имоти – за жилищни нужди, за офис, търговски имоти и за складове. Различните видове имоти имат различни характеристики, определящи тяхната индивидуалност и ценност. Например за жилищата са от значение местоположението, площта, броят спални, състоянието, изложението, обзавеждането, наличието или липсата на възможност за паркиране. Най-важните характеристики на офисите са местоположението, площта, разпределението, състоянието на сградата, наличието или липсата на паркоместа, на възможност за реклама, другите наематели в сградата. За магазините и заведенията най-голямо значение имат локацията, площта, витрините, човекопотокът, автопотокът, наличието на паркоместа, оборудването, състоянието на сградата, предишните наематели. За складовете са важни освен местоположението и площта, височината на помещенията, наличието на рампи за товарене и разтоварване, климатизацията, оборудването и т.н. И за всички видове имоти от особено значение е стойността на наема.
За да си спестите неприятности и време и за да наемете имот изгодно, винаги е препоръчително да използвате услугите на професионални консултантски компании. Това е особено наложително, ако не сте от града, в който ще наемате имот; ако наемате търговски, офисни или логистични площи. Ще успеете да наемете имота, който търсите, ако за Вас работи агенция, която се е заела сериозно с поставената задача. Необходимо е да обясните на брокера си всички Ваши изисквания и кои от тях са съществени за Вас, както и да обявите ценовата рамка, в която трябва да се движи търсеният имот. От този момент нататък Вашият брокер ще бъде задължен да следи и редовно да Ви информира за всички оферти, които биха представлявали интерес за Вас. Консултацията с професионалист ще Ви позволи да получите синтезиран обзор на пазара за наеми за конкретния район – предлагане, наемни цени и перспективи. Ако наемате бизнес площи, консултантът ще изготви за Вас и анализ на местоположението. В зависимост от Вашия предмет на дейност, от Вашите бизнес планове, клиенти и конкуренти, ще Ви бъдат предложени локациите, които са максимално подходящи и ефективни за Вас. А да наемете имот с добро местоположение – това е основният фактор за дългосрочното успешно развитие на дейността.
Тъй като практически е невъзможно да се огледат всички предложения на пазара, които са с подходящи за Вашето търсене характеристики, Вашият брокер ще направи проучване на пазара и ще Ви насочи към онези имоти, които са най-подходящи за Вашето търсене. Той ще извърши и организирането на огледите, което е сложен и трудоемък процес, изискващ отделянето на доста време. При извършването на огледите трябва да обърнете внимание на различни подробности в зависимост от вида на имота, от който се интересувате. Опитайте се да получите максимум информация за собственика, за документацията на имота, за предишни наематели, за причините за напускането им и пр. Задължително поискайте потвърждение на офертата по отношение на наемната цена и срока, за който се отдава имотът.
Подпишете Посреднически договор с агенцията. В него са описани ангажиментите на страните – задълженията на Вашия посредник и съответно Вашият ангажимент към фирмата да платите комисионно възнаграждение, което обикновено е 50 % от стойността на един месечен наем и се заплаща еднократно, при сключването на Договора за наем.
Задължението на агенцията не се изчерпва с намирането на подходящ имот. Вашите брокери ще изложат и защитят Вашите искания при преговорите със собственика. Воденето на преговори относно условията за сключване на договор за наем са изключително деликатен момент за страните по сделката. Умелото водене на преговори успешно завършва процеса по наемане. Параметрите, които обичайно се подлагат на дебати от двете страни, са цената, срокът на договора, начинът на индексация на наемната цена, начините за прекратяване на договора, неустойките при неизпълнение или нарушение, извършването на допълнителни подобрения, заплащането на такси и данъци, видът на документа за платения наем. Уточнете със собственика, в присъствието на агенцията, всички детайли по ползване на имота, включително коя от страните какви видове ремонти поема за времето на действие на договора, какви са таксите за поддръжка на общите части, какво е предизвестието при прекратяване на договора, каква е материалната отговорност при евентуални щети, какъв е размерът и условията за връщане на депозита. Трябва да знаете, че в България е възприето при сключването на Договора за наем да се заплаща гаранционен депозит, който обикновено е в размер на един месечен наем. Той е гаранция за наемодателя за евентуални щети и неплатени бъдещи сметки. Гаранционният депозит се възстановява от наемодателя след приключване срока на договора и заплащане на евентуални щети и текущи сметки.
Договорът за наем трябва да обхваща максимално подробно постигнатите по време на преговорите договорености между страните. Договорените параметри трябва задължително да бъдат вписани като клаузи в договора. Най-добрият договор е този, който залага в своето съдържание решаването на всички бъдещи проблемни казуси. Вашите брокери ще се погрижат договорът Ви да включва такива условия, които биха Ви спестили евентуални бъдещи проблеми. За подписването на Договора за наем са необходими всички документи, касаещи собствеността на имота, самоличността и представителната власт на страните. Ако нямате необходимите знания и опит, за да проверите документацията на собственика на имота, е препоръчително да се доверите на юрист или на посредническата фирма и нейните юристи. В противен случай рискувате да подпишете недействителен договор, да заплащате наемна цена на лице, което не е собственик на имота, а впоследствие да бъдат предявени и съдебни искове към Вас.
Неразделна част от подписания Договор за наем следва да бъде Описът на състоянието на имота в момента на предаване на владението, на наличното обзавеждане, вещи, уреди, съоръжения и на показанията на уредите за измерване на електрическа енергия, вода, парно, газ и т.н. Описът се подписва от наемодателя и наемателя и при прекратяване на договора служи като инструмент за инвентаризация.
Вашата консултантска фирма ще участва във всички етапи на наемането на имот и ще продължи да бъде Ваш съветник при всички евентуални проблемни казуси и след настаняването Ви. Тя ще Ви оказва последващо съдействие при решаване на възникнали проблеми с наемодателя по време на действието на договора и при неговото прекратяване.
Обикновено се наемат няколко вида имоти – за жилищни нужди, за офис, търговски имоти и за складове. Различните видове имоти имат различни характеристики, определящи тяхната индивидуалност и ценност. Например за жилищата са от значение местоположението, площта, броят спални, състоянието, изложението, обзавеждането, наличието или липсата на възможност за паркиране. Най-важните характеристики на офисите са местоположението, площта, разпределението, състоянието на сградата, наличието или липсата на паркоместа, на възможност за реклама, другите наематели в сградата. За магазините и заведенията най-голямо значение имат локацията, площта, витрините, човекопотокът, автопотокът, наличието на паркоместа, оборудването, състоянието на сградата, предишните наематели. За складовете са важни освен местоположението и площта, височината на помещенията, наличието на рампи за товарене и разтоварване, климатизацията, оборудването и т.н. И за всички видове имоти от особено значение е стойността на наема.
За да си спестите неприятности и време и за да наемете имот изгодно, винаги е препоръчително да използвате услугите на професионални консултантски компании. Това е особено наложително, ако не сте от града, в който ще наемате имот; ако наемате търговски, офисни или логистични площи. Ще успеете да наемете имота, който търсите, ако за Вас работи агенция, която се е заела сериозно с поставената задача. Необходимо е да обясните на брокера си всички Ваши изисквания и кои от тях са съществени за Вас, както и да обявите ценовата рамка, в която трябва да се движи търсеният имот. От този момент нататък Вашият брокер ще бъде задължен да следи и редовно да Ви информира за всички оферти, които биха представлявали интерес за Вас. Консултацията с професионалист ще Ви позволи да получите синтезиран обзор на пазара за наеми за конкретния район – предлагане, наемни цени и перспективи. Ако наемате бизнес площи, консултантът ще изготви за Вас и анализ на местоположението. В зависимост от Вашия предмет на дейност, от Вашите бизнес планове, клиенти и конкуренти, ще Ви бъдат предложени локациите, които са максимално подходящи и ефективни за Вас. А да наемете имот с добро местоположение – това е основният фактор за дългосрочното успешно развитие на дейността.
Тъй като практически е невъзможно да се огледат всички предложения на пазара, които са с подходящи за Вашето търсене характеристики, Вашият брокер ще направи проучване на пазара и ще Ви насочи към онези имоти, които са най-подходящи за Вашето търсене. Той ще извърши и организирането на огледите, което е сложен и трудоемък процес, изискващ отделянето на доста време. При извършването на огледите трябва да обърнете внимание на различни подробности в зависимост от вида на имота, от който се интересувате. Опитайте се да получите максимум информация за собственика, за документацията на имота, за предишни наематели, за причините за напускането им и пр. Задължително поискайте потвърждение на офертата по отношение на наемната цена и срока, за който се отдава имотът.
Подпишете Посреднически договор с агенцията. В него са описани ангажиментите на страните – задълженията на Вашия посредник и съответно Вашият ангажимент към фирмата да платите комисионно възнаграждение, което обикновено е 50 % от стойността на един месечен наем и се заплаща еднократно, при сключването на Договора за наем.
Задължението на агенцията не се изчерпва с намирането на подходящ имот. Вашите брокери ще изложат и защитят Вашите искания при преговорите със собственика. Воденето на преговори относно условията за сключване на договор за наем са изключително деликатен момент за страните по сделката. Умелото водене на преговори успешно завършва процеса по наемане. Параметрите, които обичайно се подлагат на дебати от двете страни, са цената, срокът на договора, начинът на индексация на наемната цена, начините за прекратяване на договора, неустойките при неизпълнение или нарушение, извършването на допълнителни подобрения, заплащането на такси и данъци, видът на документа за платения наем. Уточнете със собственика, в присъствието на агенцията, всички детайли по ползване на имота, включително коя от страните какви видове ремонти поема за времето на действие на договора, какви са таксите за поддръжка на общите части, какво е предизвестието при прекратяване на договора, каква е материалната отговорност при евентуални щети, какъв е размерът и условията за връщане на депозита. Трябва да знаете, че в България е възприето при сключването на Договора за наем да се заплаща гаранционен депозит, който обикновено е в размер на един месечен наем. Той е гаранция за наемодателя за евентуални щети и неплатени бъдещи сметки. Гаранционният депозит се възстановява от наемодателя след приключване срока на договора и заплащане на евентуални щети и текущи сметки.
Договорът за наем трябва да обхваща максимално подробно постигнатите по време на преговорите договорености между страните. Договорените параметри трябва задължително да бъдат вписани като клаузи в договора. Най-добрият договор е този, който залага в своето съдържание решаването на всички бъдещи проблемни казуси. Вашите брокери ще се погрижат договорът Ви да включва такива условия, които биха Ви спестили евентуални бъдещи проблеми. За подписването на Договора за наем са необходими всички документи, касаещи собствеността на имота, самоличността и представителната власт на страните. Ако нямате необходимите знания и опит, за да проверите документацията на собственика на имота, е препоръчително да се доверите на юрист или на посредническата фирма и нейните юристи. В противен случай рискувате да подпишете недействителен договор, да заплащате наемна цена на лице, което не е собственик на имота, а впоследствие да бъдат предявени и съдебни искове към Вас.
Неразделна част от подписания Договор за наем следва да бъде Описът на състоянието на имота в момента на предаване на владението, на наличното обзавеждане, вещи, уреди, съоръжения и на показанията на уредите за измерване на електрическа енергия, вода, парно, газ и т.н. Описът се подписва от наемодателя и наемателя и при прекратяване на договора служи като инструмент за инвентаризация.
Вашата консултантска фирма ще участва във всички етапи на наемането на имот и ще продължи да бъде Ваш съветник при всички евентуални проблемни казуси и след настаняването Ви. Тя ще Ви оказва последващо съдействие при решаване на възникнали проблеми с наемодателя по време на действието на договора и при неговото прекратяване.